Znaczki to moja jedna z ulubionych pomocy, która znajduje się w dziele matematycznym. Pozwala dzieciom na rozwój abstrakcyjnego myślenia, który daje wiele możliwości użycia. Oprócz sali przedszkolnej, możemy go znaleźć również na półce w szkole. Jest również łatwy to samodzielnego wykonania.
Po nasyceniu się pracą z bankiem, przyszedł czas na bardziej abstrakcyjny materiał – znaczki.
Pozwalają one na wykonanie czterech działań:
– dodawania,
– mnożenia,
– odejmowania,
– dzielenia.
Materiał ten pozwala dziecku na indywidualną pracę z układem dziesiętnym.
Składa się z małych, kolorowych płytek, które mają symbol i kolory odpowiadające swoim kategoriom:
– zielone – tysiące,
– czerwone – setki,
– niebieskie – dziesiątki,
– zielone-jedności.
W zestawie znajdziemy również żetony, które symbolizują zero oraz pionki, których będziemy używać do dzielenia. Występują one w kolorach przedstawionych kategorii. Do pracy z materiałem potrzebujemy kartki do działań, kredek w trzech kolorach oraz ołówka. Pobierz tu: <klik>
Zapisz dziecku liczbę czterocyfrową i pokaż, jak ją ułożyć pod pudełkiem. Ułóż znaczki pionowo w rzędach, odpowiednio pod kategoriami z pudełka.
Następnie zapisz drugi składnik oraz wprowadź znak „+”.
Połóż pod pierwszym składnikiem wstążkę, a pod nią drugą liczbę ze znaczków.
Zabierz wstążkę i połącz kategorie, rozpoczynając od jedności dosuwając je do góry.
Zlicz ilość znaczków w każdej kategorii zaczynając od jedności i zapisz wynik w arkuszu.
W prezentacji przedstawiłam tylko jeden sposób pracy ze znaczkami-dodawanie statyczne. Istnieje możliwość wykonania jeszcze innych.
Chcesz więcej takich inspiracji? Zajrzyj do naszego webinaru matematycznego: <klik>