Istnieje wiele mitów na temat edukacji Montessori, które sprawiają, że niektórzy rodzice i nauczyciele zamykają się na tę metodę i nie chcą dać jej szansy. Wynikają one prawdopodobnie z małej wiedzy na ten temat – bo Montessori wciąż nie jest zbyt popularna w Polsce, mimo wciąż rosnącejilości placówek. Dziś obalimy kilka mitów, które pozwolą Wam jeszcze lepiej zrozumieć działanie metody Montessori i spojrzeć na nią świeżym okiem.
Oto najpopularniejsze mity związane z pedagogiką w duchu Montessori oraz prawda na ich temat.
MIT 1 – Montessori to katolicka metoda nauczania
Mimo że Maria Montessori była osobą niezwykle religijną i mocno podkreślała duchowość dzieci, jej metoda edukacyjna nie jest zamknięta na żadne wyznanie lub jego brak. Montessori ma wręcz przewagę w tej kwestii – bo stawia na edukację wielokulturową, nie promuje żadnej konkretnej religii i uznaje ważność świąt i tradycji w równym stopniu. To uczy dziecko otwartości, tolerancji i pomaga mu zrozumieć zróżnicowany świat.
MIT 2 – Nauczyciel Montessori nie uczy dzieci
Nauczyciele kształcący metodą Montessori są bardzo potrzebni. Ich rola w kształceniu jest po prostu zupełnie inna niż w szkole tradycyjnej – stąd ten krzywdzący mit na ich temat. Nauczyciel Montessori jest przewodnikiem dziecka w drodze do jego niezależności. Dlatego, jeżeli dziecko pyta o coś swojego nauczyciela, ten wskazuje mu, jak może znaleźć odpowiedź, zamiast podawać ją na tacy. W ten sposób dziecko uczy się, jak zdobywać potrzebne informacje i rozwija swoją ciekawość świata. Nauczyciel Montessori ma za zadanie także obserwować swoich podopiecznych i udzielać im wskazówek w razie konieczności.
MIT 3 – W Montessori dziecko się tylko bawi, a nie uczy
Ten mit po prostu powiela klasyczne spojrzenie na naukę i zabawę. W tradycyjnej edukacji te dwie rzeczy się wykluczają, zabawa jest odpoczynkiem od nauki. Natomiast w metodzie Montessori nauka odbywa się poprzez zabawę. Dziecko otrzymuje możliwość wyboru metody pracy, jej tematu oraz momentu, w którym będzie ją wykonywać. W ten sposób podopieczni w przedszkolu czy żłobku Montessori nie są znużeni nauką, uczą się wolności wyboru i dostosowują metodę nauki optymalnie do swoich umiejętności i preferencji. W planie dnia placówki montessori znajdziemy również czas na inne aktywności poza pracą własną.
MIT 4 – Dzieci mogą robić, co chcą, a klasa Montessori to jeden wielki chaos
Na pierwszy rzut oka może to tak wyglądać, jednak powodem takiego myślenia jest nasze przyzwyczajenie do wyglądu klasy w tradycyjnej szkole. W Montessori odchodzi się od sadzania dzieci w ławkach na długie godziny bez możliwości przemieszczania się i wyboru miejsca pracy. Dokonywanie wolnych wyborów jest jedną z kluczowych wartości pielęgnowanych w systemie Montessori, toteż dzieci w klasie mają prawo uczyć się na przykład na podłodze. Montessori sprzyja również indywidualizmowi oraz wspiera poszanowanie dla pracy innych dzieci. Materiały edukacyjne mają swoje przeznaczenie i miejsce, w którym powinny się znaleźć po zakończonej pracy. Dzieci uczone metodą Montessori to rozumieją, są zorganizowane i zwracają uwagę na swoją przestrzeń. Ten pozorny chaos tak naprawdę jest bardziej uporządkowany niż w szkole tradycyjnej.
MIT 5 – Z edukacji Montessori mogą korzystać tylko określone grupy dzieci
Ten mit ma wiele różnych odmian. Niektórzy twierdzą, że Montessori jest odpowiednie jedynie dla dzieci mających problem z nauką, inni – że to metoda sprzyjająca jedynie bardzo uzdolnionym dzieciom. Żaden z tych mitów nie jest prawdziwy. Badania naukowe udowodniły, że każde dziecko może się rozwijać dzięki metodzie Montessori. Wspiera ona indywidualny rozwój i przygotowuje do życia społecznego znacznie lepiej niż tradycyjna edukacja. Wolność wyboru w kwestii tempa nauki, jej przedmiotu i sposobu wykonywania określonych zadań oznacza, że nie ma nierówności pomiędzy dziećmi – każdy uczy się według swoich możliwości.
MIT 6 – Dzieci po edukacji Montessori nie będą przystosowane do tradycyjnego społeczeństwa
To twierdzenie dotyczy zarówno przejścia z przedszkola Montessori do tradycyjnej szkoły, jak i ogólnego przygotowania do życia w społeczeństwie. Obawy te nie są słuszne – Montessori jak żadna inna metoda uczy dzieci adaptowania się do otaczającego je środowiska. Rozwija w nich także umiejętności poznawcze. Dzieci uczone metodą Montessori we wczesnych latach życia wykazywały świetne wyniki akademickie w tradycyjnych szkołach publicznych. Często miały większą wiedzę niż ich rówieśnicy ze zwykłych przedszkoli.