Tematyka kosmosu poruszana jest już  w przedszkolu. Dzieci poznają planety, uczą się nazewnictwa, pracują z kartami trójdzielnymi. W edukacji szkolnej możemy spojrzeć na nasz Układ Słoneczny z nieco większej perspektywy poruszając wiele tematów.  Kosmos jest niezwykle pasjonujący.

Pierwsza Wielka Lekcja Montessori

Rozpoczynając prezentację pytam dzieci czy pamiętają jak powstał wszechświat. Jak nastąpił wielki wybuch i malutkie cząsteczki pyłu i gazu zaczęły się ochładzać tworząc gwiazdy w tym nasze Słońce. Wracamy myślami do naszej Pierwszej Wielkiej Lekcji i rozmawiamy o niej. W edukacji Montessori Pierwsza Wielka Lekcja wprowadza dzieci w tematykę kosmosu. Uczniowie dowiadują się jak powstały planety, gwiazdy i cały wszechświat oraz jakie prawa w nim rządzą.

Układ Słoneczny wprowadzenie

Następnie przypominamy sobie, że nasz Układ Słoneczny składa się z 8 planet, które krążą wokół Słońca na orbitach. Cztery pierwsze są niewielkie i mają skalną powierzchnię, natomiast cztery kolejne są znacznie większe a ich powierzchnia pokryta jest gazami i lodem. Aby zobrazować dzieciom różnicę w rozmiarze planet zestawiłam je ze znanymi owocami i warzywami. Merkury jest maleńki, dlatego porównać go możemy do ziarenka pieprzu, Wenus i Ziemia są bardzo podobne do sobie. Ja użyłam dwóch kolorów winogron- zielonego i czerwonego. Wykorzystałam kolejno dynię, grejpfruta, jabłka, cytryny.  W zależności od pory roku możecie stosować je wymiennie np. zamiast dyni użyć arbuza.

Lekcja ta jest doskonałym momentem, aby poruszyć z dziećmi teorię heliocentryczną i opowiedzieć o Mikołaju Koperniku. Jest on bardzo ważną postacią, która zrewolucjonizowała wizję Wszechświata.

Księżyc- naturalna satelita

Planety mają swoje naturalne satelity, czyli księżyce, które krążą wokół nich. Mars ma ich 2, Jowisz 67, Saturn 62, Uran 27, Neptun 13, Ziemia 1, Markury i Wenus 0. Aby to zobrazować przy każdej planecie rozsypałam ziele angielskie. Dzieci mogą przeliczyć ziarenka i rozłożyć odpowiednią ilość przy danej planecie.

Ciekawostką jest fakt, iż niektóre księżyce są tak duże jak nasze planety a jednak nimi nie są. Czy wiecie dlaczego? Księżyce w Układzie Słonecznym nie mogą być traktowane jako planety, ponieważ nie krążą wokół Słońca. Poruszają się po własnej orbicie wokół danej planety. To sprawia, że są naturalnymi satelitami a nie planetami. W tym miejscu możemy również opowiedzieć dzieciom o sztucznych satelitach poruszających się po orbicie danego ciała niebieskiego. Mogą być to satelity telekomunikacyjne, meteorologiczne, nawigacyjne, czy obserwacyjne.

Księżyc jest kolejnym ekscytującym tematem na który na pewno poświecimy kilka kolejnych dni.

Książki dla dzieci – kosmos

Podczas prezentacji korzystałam z książki „O planetach” Jerzego Rafalskiego. Jest to jedna z moich ulubionych pozycji opisująca planety krążące wokół Słońca. Dowiemy się z niej wiele ciekawostek oraz ważnych i konkretnych informacji. W Internecie znajdziemy również szereg piosenek i podcastów. Moimi ulubionymi są Dzikoprzygody Agnieszki Chmielińskiej – dostępne na Spotify  <klik>

Napisz komentarz

Dołącz do newslettera

Zapisując się wyrażam zgodę na otrzymanie informacji o produktach, usługach i promocjach od Centrum Edukacji Montessori Katarzyna Szcześniewska.