W przedszkolach Montessori dzieci cztero i pięcioletnie wykonują złożone działania matematyczne z zakresu dodawania, mnożenia, odejmowania i dzielenia w zakresie 9999. Jeszcze młodsze uczą się przeliczania, cyfr i tego czym są liczby parzyste i nieparzyste. Pracują z wykorzystaniem atrakcyjnego materiału, który opiera się na konkrecie. To całkiem inny rodzaj nauczania matematyki. Nie ten, który znamy z naszych szkół.

Złoty materiał Montessori

Praca ze złotym materiałem to doskonała propozycja pracy jeśli chcesz wprowadzić działania na wielkich liczbach. To konkretny materiał, który za pomocą złotych koralików pokazuje wprowadzenie do układu dziesiętnego. Dzięki niemu nauczysz dziecko co to jedność, dziesiątka, setka oraz tysiąc. Pomoc ta, pokazuje relacje między kategoriami. Dziecko może doświadczyć, że dziesięć jedności tworzy dziesiątkę, dziesięć dziesiątek to setka a dziesięć setek to to samo co tysiąc. Dodatkowo możemy wprowadzić zapis graficzny tych symboli. Całość zachowana jest w spójności kolorystycznej, która nie jest bez znaczenia.

Bank Montessori

Dzieci uwielbiają pracę z bankiem. My zaczęliśmy od prostszych działań-dodawania do siebie dwóch składników czterocyfrowych, tak aby nie przekroczyć progu dziesiątkowego. Układałam im na tacy, z małych kart liczbowych pierwszą liczbę, którą miał przynieść z banku i ułożyć ją na dywaniku. Układał od lewej kategorię tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Następnie układałam mu drugą liczbę z kart liczbowych. Możecie je pobrać tutaj <klik>

Po ułożeniu składników przechodziliśmy do procesu dodawania. Zaczynaliśmy od jedności, łącząc ze sobą koraliki. To co powstało to nasz wynik, który dzieci podpisywały za pomocą dużych kart liczbowych. Możecie je pobrać tutaj. W ten sposób mógł doświadczyć procesu dodawania. Dawało mu to ogromną satysfakcję i motywację do dalszej pracy.

Cały proces działań na banku możesz obejrzeć na webinarze <klik> Magda pokazuje w nim pracę z dodawaniem, mnożeniem, odejmowaniem i dzieleniem. Do nagrania otrzymasz również dostęp do bezpłatnych materiałów, które po wydrukowaniu będą służyły Ci do pracy.

Webinar <klik>
Webinar <klik>

Kostka trójmianowa

Wszystkie pomoce Montessori odpowiadają potrzebie uczenia się poprzez działanie. Towarzyszą one dziecku już od początku ich montessoriańskiej edukacji, dzięki pierwszym doznaniom sensorycznym, aż po zagłębianie bardziej zaawansowanych zasad geometrii, gramatyki czy logicznego rozwiązywania zadań.

Na zdjęciu poniżej Ignaś w ogromnym skupieniu układa kostkę trójmianową. Jest to sensoryczne doświadczenie wzoru skróconego mnożenia. Można obliczyć tu objętość sześcianu, którą przedstawia wzór (a+b+c)3. Niesamowite, prawda?

Łańcuchy Montessori

Praca z kolorowymi łańcuchami pozwala na podpisanie za pomocą strzałek konkretnych wartości liczb, które tworzą wielokrotności. Po złożeniu łańcucha tworzy on kwadrat liczby.

Łańcuch tysiąca składa się ze stu złotych łańcuszków dziesiątek, które są ze sobą połączone. Praca z nim ma na celu utrwalenie umiejętności przeliczania. Dziecko podpisuje koraliki za pomocą małych strzałek dołączonych do zestawu. Pomoc ta wspomaga naukę liczenia co 10.

To jedna z aktywności, która wykonują codziennie dzieci w naszym przedszkolu. Łańcuch rozkładają na całej długości korytarza, segregują strzałki i z błyskiem w oku biorą się za podpisywanie koralików. To aż niewiarygodne ile poświęcają na to energii i zapału!

Jak pracować z łańcuchami dowiesz się z naszego webinary <klik>

Tablica do dodawania

Materiał ten jest jedną z moich ulubionych pomocy, które posiadamy w domu. Fascynacja dodawaniem ogarnęła moje dzieci już bardzo szybko, bo około czwartego roku życia. I tak jak uwielbiają one pracę z bankiem, tak ten materiał pozwala im na dodawanie liczb jednocyfrowych w zakresie 18.
Pomoc składa się z tablicy oraz dwóch rodzajów listewek w kolorach: czerwonym oraz niebieskim. Potrzebujemy również gotowego zestawu działań po pobrania tutaj <klik>  oraz ołówka i kartki. Przy codziennych, domowych obowiązkach nie mam zbyt dużo przestrzeni na indywidualną pracę z każdym z moich dzieci. Dlatego też łączymy sobie wspólne potrzeby i możliwości.

Kalina losowała Ignasiowy przykład, który wykonywali razem. Układamy na tablicę pierwszy składnik naszego równania. Jest on przedstawiony za pomocą niebieskich listewek. Następnie dokładamy obok czerwoną listewkę. To co mamy u góry to nasz wynik. Ignacy zapisywał działanie na kartce a Kalina mu je dyktowała. Współpraca u nas musi być! Tablica dodawania omówinona została w tym webinarze <klik>

Gra w punkty

To kolejna z pomocy, która rozwija umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Do pracy z nią potrzebujemy tylko arkusza papieru, który możesz pobrać z naszej strony <klik> ołówka, kredki i dobrych chęci.

Zapisujemy dziecku w tabelce kilka liczb wielocyfrowych a następnie pokazujemy w jaki sposób przenieść je na arkusz za pomocą kropek. Stawiamy odpowiednią ilość kropek w każdej z kategorii: jedności, dziesiątek, setek, tysięcy oraz dziesiątek tysięcy.

Po dodaniu do siebie wszystkich składników pokazujemy, jak dokonać wymian w różnych kategoriach. Poniżej zapisujemy wartość liczb, która utworzy nam duży wynik.

Liczydło

Liczydło jest jedną z bardziej skomplikowanych pomocy, z którą pracuje dziecko w przedszkolu jak i szkole. Praca z nim polega na dodawaniu i odejmowaniu liczb czterocyfrowych. Materiał nawiązuje do kolorów czterech kategorii, które są dziecku znane z pracy ze wcześniejszymi pomocami takim jak złote perły czy znaczki.

Na każdym druciku znajduje się po dziesięć koralików w odpowiednim kolorze mówiącym o przynależności do jednej z czterech kategorii. Dziecko potrzebuje specjalnego papieru, aby móc zapisywać na nim liczby. Arkusz do liczydła pobierzesz tutaj <klik>

Pomoc ta doskonale rozwija myślenie abstrakcyjne u dziecka i pokazuje sposób wymiany: dziesięć sztuk niższej kategorii możemy zamienić na jedną z wyższej.

To tylko wycinek możliwości pracy z dziećmi wykorzystując pomoce matematyczne Montessori. Są one niezastąpione i często wykorzystywane w pracy w szkołach. Dają możliwość doświadczania matematyki i uczą logicznego myślenia. To przede wszystkim praca na konkrecie, której tak bardzo nam brakuje w tradycyjnym podejściu.

Napisz komentarz

Dołącz do newslettera

Zapisując się wyrażam zgodę na otrzymanie informacji o produktach, usługach i promocjach od Centrum Edukacji Montessori Katarzyna Szcześniewska.