Edukacja Montessori ma tak wiele do zaproponowaniu dzieciom do trzeciego roku życia, że postanowiłam zrobić zestawienie pomocy, które świetnie się sprawdziły u nas w domu. Stworzenie takich aktywności zajmie kilka minut i wykorzystasz to, co masz najczęściej w zasięgu ręki. Zobaczcie sami moje inspiracje.
Wbijanie wykałaczek w gąbkę
Do stworzenia takiej pomocy potrzebujesz gąbki oraz długich wykałaczek. Mi udało się znaleźć takie z ozdobnymi końcówkami, które uatrakcyjniają pracę dziecku. To doskonała aktywność wspierająca małą motorykę dziecka i jego chwyt pęsetowy, niezbędny do nauki prawidłowego trzymania narzędzia piśmienniczego. Zabawa ta polega na wbijaniu wykałaczek w gąbkę, tak aby utrzymały się one na jej powierzchni. Dziecko w ten sposób doskonali precyzję swoich mięśni oraz koncentrację.
Z czasem, gdy Kalina „nasyciła się” już tą pomocą, wymieniałam rodzaj wykałaczek i gąbkę. Przez zastosowanie takiego zabiegu pomoc była dla niej nową aktywnością. Umieściłam cały materiał na tacy i odłożyłam go na półkę. Pokazałam również jak z nim pracować. Wraz z rozwojem precyzji możesz zastąpić wykałaczki tymi krótszymi. Będzie to dodatkowa trudność, która będzie stanowiła wyzwanie dla dziecka.
Nalewanie do linii
Młodsze dzieci uwielbiają pracę z wodą. I to nie tylko moje! Doskonałym pomysłem jest stworzenie właśnie takiej pomocy, która pozwoli im na doświadczanie i nabywanie umiejętności, które są niezwykle ważne w ich późniejszym życiu.
Czego potrzebujesz? Szklanego dzbanka, wysokiego naczynia, tacy oraz wiaderka do wylewania wody. Przed rozpoczęciem pracy naklej na naczyniu linię, która będzie określała pożądaną wysokość wody. Dobrym rozwiązaniem jest gruba, kolorowa taśma albo gumka recepturka. Pokaż dziecku jak nalać wodę do zaznaczonego poziomu. Możesz dodatkowo wskazać swoim palcem dokąd będziemy wlewać. Po napełnieniu naczynia wylej wodę do wiaderka. Zachęć dziecko do powtórzenia czynności.
To niezwykle ważna pomoc, której celem jest rozwój małej motoryki i przede wszystkim precyzji oraz umiejętności szacowania. Minie trochę czasu, aż dziecko stanie się doskonałe w swojej pracy. Potrzebuje do tego wielu powtórzeń. Daj mu taką szansę.
Nalewanie wody do linii to pomoc, która nawet gości w naszej wannie podczas kąpania. Zastąpiłam wtedy szklane naczynia tymi plastikowymi, aby zadbać o bezpieczeństwo dzieci. Dodatkowym aspektem jakim jest punkt zainteresowania przeniesiony na przyklejoną taśmę, która tworzy linię. Posiadamy w domu kilka kolorowych taśm i przeklejamy je wymiennie, aby podtrzymać zainteresowanie dziecka.
Zakręcanie i odkręcanie słoiczków
Kilka małych słoiczków, taca i chęci a możesz stworzyć pomoc, która doskonale sprawdzi się w Twoim domu. Około drugiego roku życia moja córka zaczęła wykazywać ogromne zainteresowanie wszystkim tym, co można otworzyć i odkręcić. Wręcz domagała się, abym pokazała jej jak otworzyć zawartość pojemnika. Tak też robiłam.
Postanowiłam nauczyć ją umiejętności odkręcania i zakręcania słoiczków. Wyciągnęłam z piwnicy małe, poręczne słoiczki. Sprawdziły się te po koncentracie pomidorowym i puste opakowania po kremach. Ułożyłam na tacy trzy. Pokazałam jak ostrożnie ściągnąć je z tacy i odłożyć na stolik. Chwyciłam pierwszy pojemnik i powoli zaczęłam odkręcać nakrętkę. Moje dłonie były stabilne, oparte o stół. Nie zdążyłam chwycić następnego a już Kalina wzięła się za powtarzanie mojej czynności. Po odkręceniu wszystkich, dopasowałyśmy zakrętki i pokazałam przeciwny ruch zakręcania.
Uwierzcie! Była to jedna z wielu pomocy, która potrafiła skupić jej uwagę na bardzo długi czas. Z czasem wymieniałam słoiczki na tacy. Aby przykuć zainteresowanie możesz ozdobić zakrętki i słoiczki kolorowymi naklejkami lub włożyć coś do środka.
Praca z kartami Montessori
Karty możemy wykorzystać na wiele sposobów. U nas sprawdziły się materiały, które możecie pobrać z naszej strony www.edukacjamontessori.pl. zapisując się do newslettera otrzymacie paczkę darmowych materiałów.
Od najmłodszych lat dzieci były zainteresowane obrazkami, które przedstawiały zwierzęta gospodarskie, owoce, warzywa, artykuły codziennego użycia i wiele, wiele innych.
Zaczęłyśmy od trzech pojedynczych kart, które przedstawiały zwierzęta. Skompletowałam mały koszyczek a w nim figurki zwierząt – tych samych co w zestawie kart. Praca polegała na dopasowaniu karty do zwierzątka. Dodałyśmy sobie do tego treści związane z odgłosami, które dzieci uwielbiają powtarzać.
Kolejnym pomysłem jest pogrupowanie kart. Możemy wymieszać sobie na początek dwa zestawy kart i podzielić na dwie kategorie: owoców i warzyw. Kalina odkładała na jedną kupkę owoce a obok warzywa. Gdy nie znała nazwy to wprowadzałyśmy sobie ją.
Karty trójdzielne są pomysłem na dopasowywanie dwóch takich samych kart. Jedna z nich ma napis a druga z pary – nie. Dziecko ma za zadanie sparować je ze sobą. Są one doskonałym źródłem rozwijania słownictwa u najmłodszych.
Klamerki
Chyba każdy z nas ma w domu zestaw klamerek. Wykorzystanie ich w pracy z dzieckiem to doskonała forma rozwoju małej motoryki i chwytu pęsetowego.
Umieść kilka klamerek w koszyczku. Pokaż, jak chwycić klamerkę trzema palcami. Delikatnie otwórz ją i zamknij. Następnie przyczep klamerkę do ścianki koszyczka. Powtórz tą czynność dla każdej klamerki. Pokaż również jak ściągnąć klamerki i umieścić je z powrotem w koszyku. Dziecko z chęcią powtórzy Twoją aktywność.
Wymieniaj zawartość koszyka co jakiś czas. Na początku użyj większych klamerek, które będą poręczniejsze. Możesz też je ozdobić. Będą wtedy atrakcyjniejsze.
Przespywanie z dzbanka do dzbanka
Do stworzenia tej pomocy potrzebujesz tacy, dwóch przezroczystych dzbanków i zawartości np. kolorowego ryżu czy makaronu. Nasyp zawartość do 1/3 wysokości prawego dzbanka. Pokaż dziecku jak chwycić dzbanek używając do tego dwóch rąk. Ważne, aby Twoja demonstracja była powolna. Wtedy dziecko zauważy najwięcej szczegółów.
Pomoc ta jest doskonałym ćwiczeniem precyzji i rozwija koncentrację. Jest wstępem do bardziej skomplikowanych ćwiczeń takich jak: przelewanie z dzbanka do dzbanka, nalewanie do jednego pojemnika, nalewanie do linii czy przez lejek.
Pozwala w dziecku ćwiczyć jego samodzielność. Będzie gotowe do tego, aby samodzielnie nalać sobie wodę z dzbanka.
To tylko kilka aktywności wspierających rozwój dziecka do trzeciego roku życia. Jeśli szukasz inspiracji polecam Ci moją ostatnią publikację w której znajdziesz zestaw 35 pomocy dla dzieci „Naturalnie Montessori”. która dostępna jest tutaj <klik>
Nagrałyśmy również wiele webinarów dotyczących metodologii pracy z pomocami dla tych najmłodszych. Możesz zapoznać się z nimi tutaj <klik>